Vad betalar vi för?
När vi köper en varor så har vi förväntning på dem. Förväntningen bygger till stor del på den information vi får av butiken som säljer varan. Om jag köper en 5dl vispgrädde så förväntar jag mig att det är vispgrädde och inte en magrare matlagningsgrädde i förpackningen. Jag förväntar mig även att den inte surnar innan utgångsdatumet har gått ut. Om grädden trots allt blir dålig i förtid trots att den har stått i kyl hos mig har den inte levt upp till de förväntningar som jag rimligen kunde ställa på den.
När det gäller reklamationer så är säljaren alltid ansvarig eftersom det är du och säljaren som gjort affären. Du kan också välja att vända dig till tillverkaren, det är upp till dig. Vänder du dig till affären så får du pengarna tillbaka för grädden. Vissa mataffärer har vad de kallar för ”färskvarugaranti”, detta innebär att du får dubbla pengar tillbaka på färskvaror som inte hållit måttet. Vänder du dig till tillverkaren med din reklamation så är det vanligaste att du får värdecheckar som gäller på deras produkter.

Kan man verkligen göra så?
Ja jag tycker att man SKA reklamera varor som inte håller måttet! Jag hade inte köpt grädden om jag vetat att den skulle bli dålig innan bästföre-tiden gått ut. Eftersom jag köpte varan i tron om att den skulle hålla tiden ut så är jag missnöjd med köpet.
Om man jämför med avokado. Det händer ju då och då att de är dåliga och alldeles brunstrimmiga när man öppnar dem. Om det suttit en skylt bredvid avokadon som sa ”För gamla brunstrimmiga avokados” Då hade jag inte köpt dem. Jag köpte avokado som jag trodde var bra, jag fick inte vad jag betalade för.