Om det du köpte inte höll måttet

Om du köpt en vara som det visar sig vara fel på, den kanske går sönder eller kanske visade den sig inte alls leva upp till det man kunde förvänta sig av den finns konsumentköplagen till din hjälp.

 

Gå tillbaka till säljaren och berätta om ditt problem. Det är den som sålt varan till dig som du gjort affären med och han som är skyldig att hjälpa dig. Säljaren kan alltså inte hänvisa dig till tillverkaren för att slippa ta sitt ansvar. Min erfarenhet är att de flesta säljare är tillmötesgående och vill lösa situationen på ett sätt som du som köpare är nöjd med. Tyvärr är detta inte alltid fallet. På www.konsumentverket.se kan du hitta mycket matnyttig information om vad du kan ha rätt till och hur du ska agera.

  

Det vanligaste är att du:

  • byta till en ny, felfri vara
  • får pengar tillbaka (det kallas då att du får häva köpet)

Beroende på vad det är för vara så kan det även röra sig om att du:

  • får felet reparerat
  • får prisavdrag

 

Du har rätt att reklamera i tre år efter köpet. Men reklamera alltid ett fel så snart du har upptäckt det. Normalt ska du göra detta senast två månader efter att felet blev känt för dig.

 

 

 
 

 

Om du upptäcker ett fel på en vara du köpt ska du gå till säljaren och kräva att varan repareras eller att den byts ut mot en ny likvärdig vara. Säljaren har rätt att välja om varan ska repareras eller ersättas, det ena eller andra kanske är ett bättre alternativ för säljaren. Är det till exempel fel på en tröja kan det bästa alternativet vara att säljaren byter ut den mot en ny. Men har i stället låset till ugnsluckan gått sönder är förmodligen en reparation hemma hos dig den bästa lösningen.

 

Min erfarenhet är att i de fall där varan ska ersättas låter många säljare dig välja om du vill ha en ny vara eller om köpet ska hävas och du ska få ett tillgodokvitto eller pengar tillbaka. Du behöver dock inte acceptera ett tillgodokvitto när det rör sig om ett köp som hävs utan har rätt till pengar.

 

Till skillnad från vad många tror behöver du inte ha ett kvitto för att göra en reklamation. Dock måste du ha något som styrker köpet, detta kan tex vara ett kontoutdrag.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback